HDR technikáról


A HDR technikával nemrégen találkoztam és mondhatom, hogy beleszerettem.
Ez a fotó, egyik legsikeresebb tagja a még kevés képet számláló próbálkozásaimnak.
Nem tudom mennyire látszik, de ez valóban egy fotó, nem festmény, vagy festmény fotó.
Egy szép 2010-es januári napon készült Debrecenben, az úgynevezett Békás tónál, a nagyerdő szívében.
Van aki nem igazán szereti az "agyon" manipulált képeket, én is így gondoltam korábban, de összehasonlítva a normál kiexponált képpel, én hatalmas különbséget látok a két kép vizuális élvezete között.
Természetesen vannak olyan fotók amikhez vétek hozzányúlni, úgy képes visszaadni a természet, vagy bármi szépségét, hogy ahhoz nem kell különösebb pluszt hozzáadni.
De ahhoz olyan helyen kell lenni és akkor, amikor a legideálisabbak a feltételek a  fotózásra, nem árt egy kiváló gépnek is a birtokában lenni, és meglehetősen  jól kell ismerni a gépet.
   Hogy folytassam a gondolatmenetemet, itt kicsit úgy érzem, hogy alkotok, nem csak úgy lefotózok valamit.
Én határozom meg a kép minden összetevőjét, ezt a festményszerű látványvilágot (megmondom őszintén egy véletlen műve volt) úgy hoztam létre, hogy pont azt a csúszkát mozgattam, persze tudatosan:) hogy meglátva az eredményt, így hagytam.
Meglehetősen el lehet vele tölteni az időt, ez a kép elkészítése mát otthon, úgy egy órát vett igénybe, a későbbi finomításokat is beleértve.
Ezen kis bevezető után akkor rátérnék magára a HDR technikára, mit is jelent a rövidítés?
High Dynamic Range, Magyar fordításban,  nagy dinamikai tartomány.
Napjaink egyik legelterjedtebb fotó feldolgozási technikái közé tartozik.
Röviden csak annyit a technikáról, hogy legalább 3 kép kell hozzá, egy helyesen exponált (0EV), egy alul (pl -2EV), és egy felül (pl +2EV) exponált, vagy egy RAW fájlra, melyből mind a 3-at kiexponálhatjuk a PS-ból.
Azért van szükségünk 3 vagy több különböző expozícióju képre mert a HDR eredeti lényege az, hogy ami túl sötét, azon világosíthatunk, ami túl világos, azon pedig sötétíthetünk. Így például egy erős szembe fényes tengerparti fotónál nem fog kiégni az ég.
Én RAW-ból (ezt úgy képzeld el mint egy nyers, előhívás előtti negatívot) készítem, mivel a NIKON D60 ban nem igazán találtam azt a funkciót, hogy automatikus expozició kompenzáció, ugye milyen  szépen hangzik.
Ahol is be tudod állítani, hogy a 3 képet hogy exponálja ki a gép, normál, - 2 + 2, amiről kicsit fentebb írtam.
Olvasataimban azt írják, hogy a 3 képes expozíció a tökéletes erre a célra.
Hamarosan meglesz az új gépem, (amiről fogok egy beszámolót is írni a tapasztalataimról) akkor ennek már semmi akadálya nem lesz, mert szeretnék még ezzel a témával foglalkozni.
A képek elkészítéséről egy további cikkben fogok szólni, szép fényeket:))

Megjegyzések

Megjegyzés küldése